Bachelorprojekt og speciale i udlandet

Afsluttende projekter i udlandet igennem DTU's udvekslingsaftaler

Det er som udgangspunkt svært at få en udvekslingsplads med henblik på at skrive bachelorprojekt, diplomingeniørprojekt eller speciale i udlandet. Dog kan din ansøgning blive taget i betragtning, hvis følgende kriterier er opfyldt:

• Du er allerede på udveksling, mens du ansøger om at skrive bachelorprojekt eller speciale.
• Du har i forvejen en aftale med en vejleder på DTU og en vejleder på dit værtsuniversitet.
• DTU har en ledig udvekslingsplads på det pågældende universitet i den ønskede periode.

Selvarrangerede afsluttende projekter i udlandet

Hvis du ikke opfylder ovenstående kriterier, er du velkommen til at lave en aftale med et udenlandsk universitet uden om DTU Study Abroad og dermed uden om DTU’s udvekslingsaftaler som et selvarrangeret ophold. Vær i den sammenhæng opmærksom på at planlægningen af dette ofte tager tid og en del forberedelse, så vi anbefaler at du starter i god tid.

Der er særligt tre ting, som der er vigtige at være opmærksom på, hvis du ønsker at skrive dit bachelorprojekt eller speciale i udlandet:

1. Selvom du skriver projektet i udlandet, skal det registreres som et almindeligt DTU projekt, der blot udføres i udlandet. Du vil skulle have en DTU vejleder (såvel som én i udlandet) og forsvare bachelorprojektet/ specialet på DTU. Det er derfor vigtigt at afklare med din vejleder på DTU om at han/ hun er accepterer dine planer om at skrive projektet i udlandet.

2. Undersøg om det/ de værtsuniversiteter du er interesseret i tilbyder muligheden for internationale studerende at skrive deres afsluttende projekter på deres hjemmeside/r. For eksempel er det typisk ikke en mulighed på de australske universiteter, men det kan det være mange andre steder. Undersøg samtidigt om det koster noget, såsom en studieafgift at skrive dit projekt på det pågældende universitet, så du er opmærksom på det. Det er ikke muligt at ansøge om SU-udlandsstipendium som økonomisk hjælp, da projektet i praksis er et DTU projekt, som udføres i udlandet og det derfor ikke vil blive meritoverført fra den udenlandske institution.

3. Du kan enten tage kontakt til et universitet på egen hånd eller forhøre dig hos din studieleder og/eller din kommende vejleder. Studieledere og videnskabeligt personale har i nogle tilfælde relationer til udenlandske universiteter, som kan bruges i den sammenhæng.

Det er vigtigt at du læser det afsnit om speciale i DTU's Regler her. Studievejledningen har desuden lavet en guide for studerende, der planlægger at skrive deres speciale, som kan findes her.

Har du yderligere spørgsmål om reglerne i forbindelsen med speciale, kan du altid kontakte Studievejledningen med dine spørgsmål.

20 APRIL 2024