Meritguide

6-trinsguide til ansøgning om merit

1) Årlig arbejdsbelastning

Hvis du søger merit for kurser på et universitet, der ikke benytter ECTS, bliver du bedt om at angive den ‘årlige arbejdsbelastning’. Det vil sige det antal lokale point (f.eks. credits/units), en studerende på værtsuniversitetet tager pr. år for at færdiggøre uddannelsen på normeret tid (svarende til 60 ECTS).
Det er denne omregningsfaktor, DTU benytter, når vi omregner lokale points til ECTS.

- Bemærk at der ofte er forskellig årlig arbejdsbelastning i forhold til, om du tager kurser på bachelor- (undergraduate) eller kandidatniveau (graduate level).
- Hvis du tager kurser både på bachelor- og kandidatniveau, skal du registrere begge årlige arbejdsbelastninger, og ved hver enkelt kursus angive, om det er undergraduate eller graduate credits.

Eksempel på årlig arbejdsbelastning

Hvis du skal tage kurser på Korea Advanced Institute of Science and Technology på bachelorniveau, er den årlige arbejdsbelastning 32 credits. Det er derfor de 32 credits, du skal skrive på din ansøgning under ’årlig arbejdsbelastning’.

Her kan du finde oplysninger om arbejdsbelastning
Du kan ofte finde den årlige arbejdsbelastning på DTU Beyond Borders under det specifikke universitet. Hvis informationen ikke er tilgængelig for dit værtsuniversitet, så søg efter oplysningerne på værtsuniversitets hjemmeside.

2) Dokumentér kursusniveauerne

Du skal dokumentere kursusniveauet for alle kurser på kandidatniveau.

Kandidatniveau og 4.-årskurser
4.-årsbachelorkurser (i f.eks. USA og Asien) kan ofte overføres som kandidatkurser til DTU. Hvis du planlægger at tage 4.-årskurser, skal du registrere dem som kandidatniveau på ansøgningen og vedhæfte dokumentation for, at det er et 4.-årskursus. Vær opmærksom på, at selvom 4. årskurser tæller som kandidatniveau, skal den årlige arbejdsbelastning på 4.-årskurset stadig beregnes med undergraduate credits.

Eksempel på registrering af forskellige årlige arbejdsbelastninger
På University of British Columbia i Canada er den årlige arbejdsbelastning:
- 30 credits for undergraduate programmes
- 24 credits for graduate programmes

Hvis man, som kandidatstuderende på DTU, tager to kurser på University of British Columbia:
- Et 4. årsbachelorkursus (X) til 3 undergraduate credits
- Et kandidatkursus (Y) til 3 graduate credits, skal følgende registreres i meritansøgningen:

X course – 3 undergraduate credits - kandidatniveau (meritsystemet omregner automatisk til 6 ECTS)
Y course – 3 graduate credits – kandidatniveau (meritsystemet omregner automatisk til 7,5 ECTS)

3) Husk flagmodellen

Hvis du er civilingeniørstuderende, så hav flagmodellen i baghovedet, når du vælger, hvilke grupper du ønsker at meritoverføre kurser til.

Et kursus kan tælle i flere grupper

I ansøgningsformularen er det muligt at splitte kurser op mellem flere grupper. F.eks. kan et kursus på 6,66 ECTS deles op med 5 ECTS til teknologiske linjefag og 1,66 ECTS til valgfrigruppen.

4) Vælg ingeniørrelevante kurser

De obligatoriske grupper
Kurser, du ønsker at overføre til de obligatoriske grupper, skal ligge inden for din studieordnings læringsmål. Dette tager din studieleder stilling til via meritsystemet.

Den valgfrie gruppe

Kurser, der overføres til din valgfrigruppe, skal være relevante for ingeniører, men behøver ikke ligge tæt op ad læringsmålene for netop din studieretning.

En tommelfingerregel er, at kurset skal ligne et kursus, der kunne udbydes på DTU. Kurser, der ikke ligner et potentielt DTU-kursus (fx ledelseskursus uden en teknisk vinkel), kan overføres i et vist omfang, så længe det vurderes at have generel relevans for en ingeniørstuderende. Om et kursus kan meritoverføres eller ej, beror altid på en konkret og individuel vurdering.

5) For kandidatstuderende: Max. 10 ECTS på bachelorniveau

Hvis du er kandidatstuderende, kan du tage op til 10 ECTS på bachelorniveau som en del af din uddannelse. Hvis du ikke allerede har brugt denne mulighed, kan du tage de point i udlandet. Vær opmærksom på, at du som kandidatstuderende kun kan overføre bachelorkurser til den valgfrie gruppe.

6) Hvor mange point skal jeg tage?

DTU forventer, at du er fuldtidsstuderende i udlandet og tager, hvad der svarer til 30 ECTS, hvis du er afsted i et helt semester (13-ugers periode plus 3-ugers periode).

Som et absolut minimum skal du tage 20 ECTS-point pr. semester, medmindre at der er tale om et sommerskoleophold. Vær opmærksom på, at dit udenlandske værtsuniversitet kan kræve, at du tager mere end 20 ECTS og gør de det, vil du altid skulle opretholde dette krav, da du nu er studerende på deres universitet.

3 MAJ 2024