NUS

Sprogkrav

Det er helt individuelt fra universitet til universitet, hvilke krav de stiller til sprogkundskaber, og hvorvidt de stiller nogle.

Uden for Europa

Det kan derfor være svært at sige noget generelt om sprogkravene på vores partneruniversiteter uden for Europa, da de kan være meget forskellige fra universitet til universitet.

Det er derfor meget vigtigt, at du tjekker de individuelle sprogkrav på de universiteter, som du ønsker at søge ind på i 'Beyond Borders'. Vi vil nemlig kun behandle din ansøgning om udveksling, hvis du har vedlagt den dokumentation dine prioriterede universiteter påkræver. Vær opmærksom på, at hvis der kræves en engelsktest (TOEFL, IELTS, evt. Duolingo English Test), vil det være tilstrækkeligt at vedlægge dokumentation for tilmelding til sprogtesten. Hvis det er påkrævet at du tager en sprogtest, anbefaler vi at tilmelder dig en test omkring midten af januar, hvis du skal studere i udlandet til følgende efterår og i starten af juli, hvis du skal afsted i forårssemesteret. Hvis du allerede har taget en sprogtest, skal den som minimum være gyldig 6 måneder efter DTU's ansøgningsfrist.

Erasmusophold – inden for Europa

Hvis du skal på udveksling inden for Europa, vil det med undtagelse af Schweiz være et Erasmusophold. Som en del af det at være Erasmus-studerende påkræves det, at du tager en online sprogtest (OLS) – både før og efter dit ophold. Et link til denne test vil du først modtage på mail, efter at du er blevet tilbudt en udveklslingsplads af DTU.

Det resultat, du får fra OLS-sprogtesten, følger en karakterskala, som er fremlagt efter Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Skalaen går fra fra A1-C2 og du kan finde beskrivelse for niveauerne her.

Vær opmærksom på, at ikke alle universiteter accepterer OLS-testen som dokumentation for sprogkundskaber. I sådanne tilfælde kan du f.eks. kontakte Studieskolen og tage en test derigennem.

Sprogbevis fra DTU

I nogle tilfælde vil universitetet blot kræve et underskrevet dokument fra DTU, som beskriver dit engelskniveau. DTU udsteder to forskellige slags dokumenter, som du kan downloade og vedhæfte i din ansøgning. De to dokumenter er beskrevet nedenfor:

Version 1: "Language Statement English B2"
Dette dokument kan du generelt bruge som studerende på DTU, da det dokumenterer dit sprogniveau på engelsk til at være B2 - hvilket er et krav for optagelse på alle studieprogrammer på DTU. Brevet indeholder desuden en kort beskrivelse af engelsk niveau B2.

Version 2: "Language Statement Study Programme English Taught"
Dette dokument kan du KUN bruge, hvis du er indskrevet på et studie, som udelukkende undervises på engelsk. Dette er som udgangspunkt primært MSc-studieprogrammer. Brevet indeholder desuden en kort beskrivelse af engelskniveauet.

Hvis dit værtsuniversitet kræver dit navn og studienummer noteret i sprogbeviset, kan du sende en mail til din kontaktperson her på DTU og bede ham/hende om at udstede det til dig.

Sprogtests/ undervisning

2 MAJ 2024