Valg af kurser

I din ansøgning på Beyond Borders skal du liste tre kurser, du ønsker at følge på det universitet, du søger om udveksling til. Læs nedenfor hvordan du bedst muligt sikrer dig, at netop det universitet, department eller fakultet er relevant for dig og dit studieprogram på DTU.

Valg af kurser til din ansøgning i Beyond Borders

Når du ansøger om at komme på udveksling, skal du liste tre kurser for hvert af dine prioriterede universiteter. Disse kurser er ikke bindende og udgør ikke nødvendigvis 30 ECTS, men de bekræfter, at du har undersøgt, at du kan finde tilstrækkeligt med relevante kurser på de universiteter, du søger til.

For at finde frem til kurserne er det vigtigt, at du tjekker universiteternes individuelle infosider i Beyond Borders, hvori du også finder links til de individuelle kursusdatabaser. Her er det særligt vigtigt, at du bider mærke i følgende:

- Titlen, f.eks. 'Technical University of Munich (TUM) - Department of Chemistry'
Titlen beskriver, hvem vores udvekslingsaftale helt specifik er med - i dette tilfælde TUM's Department of Chemistry. Det betyder, at denne aftale ikke er med hele TUM, men med deres chemistry department, og det vil derfor være her indenfor, du skal kunne finde relevante kurser.

Ved flere udvekslingsaftaler med schools/fakulteter/departments på samme universitet er det vigtigt, at du tydeligt markerer i din ansøgning, hvilket (eller flere) af dem du søger ind på og herunder vælger tre kurser under hver aftale.

- University wide
Står der 'university-wide' i titlen betyder det, at alle fagområder ved mindre andet står noteret under "Course Restriction" er åbne for udvekslingsstuderende.

- Education level of agreement
Dette indikerer, hvilket uddannelsesniveau udvekslingsaftalen er på, og om det kan søges af BSc, BEng, MSc eller alle tre.

- Description, Programmes and Courses, Course Restrictions

Det er vigtigt, at du læser hele informationssiden for hver udvekslingsaftale godt igennem, for at se om der er listet eventuelle restriktioner, du skal være opmærksom på.
"Course Restrictions" er især vigtigt, da der her står opgivet, hvis enkelte fag, kursusprogrammer eller fakulteter ikke er tilgængelige for udvekslingsstuderende.

Det kan være tidskrævende at navigere rundt og finde kurser i databaserne, da hvert universitet har deres egen opsætning. Tag dig derfor god tid til denne proces, og støder du ind i spørgsmål undervejs, er du altid velkommen til at kontakte os eller booke et møde med den kontaktperson, som er ansvarlig for partneruniversitetet.

Find kursusinspiration i 'Meritdatabasen'

'Meritdatabasen' er en oversigt over tidligere meritoverførte kurser og er tiltænkt som inspiration til planlægningen af dine kurser i udlandet. Når du orienterer dig i 'Meritdatabasen', er det vigtigt, at du er opmærksom på følgende:

•Meritdatabasen er vejledende.

•Alle afgørelser om endelig merit er baseret på konkrete individuelle vurderinger.

•Hvis et kursus tidligere har været godkendt for en studerende fra samme studieretninger som dig, er det ikke en garanti for godkendelse.

•Elementer som tidligere beståede kurser, samlet kursusvalg og specifikke studieprofiler kan påvirke vurderingen af et specifikt kursus.

Meritdatabasen

2 MAJ 2024