Hvor skal du søge hen?

Over 100 universiteter at vælge imellem og en verden af muligheder - læs her, hvordan du kan gribe processen an.

Undersøg dine muligheder og gør dig nogle overvejelser, inden du ansøger

Inden du påbegynder din ansøgninger anbefaler vi at du bruger god tid på at undersøge dine muligheder for udveksling og samtidig gøre dig nogle overvejelser i forhold til hvad det vil sige at være på udveksling.

Nogle af de overvejelse du kan gøre dig, er:

• Vil du på udveksling tæt på Danmark eller langt væk?
    Her bør du tænke på, om du ønsker at opleve en stor kulturforskel fra det at bo i Danmark, komme langt væk eller har du lyst til at være tæt på din familie/venner/kæreste, se de nemt kan besøge dig - eller du dem.

• Tager du på udveksling for at udvikle dig personligt, styrke din faglighed, booste dit CV - eller måske alle tre?

• Har du overvejet om du har mulighed for at søge om et visum/ opholdstilladelse til det land, du ønsker at tage på udveksling til?
    Du skal her være opmærksom på, at der kan være særlige forhold, som gør det sværere at få visum/ opholdstilladelse såsom kroniske sygdomme, plettet straffeattest eller statsborgerskab.

• Hvordan er dit budget? Har du plads i budgettet til et udlandsophold? Har du mulighed for at tage din SU med? Er der legater du kan søge (som f.eks. Erasmus stipendium, hvis du søger indenfor EU/EØS)?

Ved at svare på ovenstående spørgsmål, kan det hjælpe dig med at spore dig nærmere ind på, hvor i verden du vil søge hen og hvilke universiteter du skal prioritere i din ansøgning. Vi fortæller mere om hvordan du undersøger dine faglige muligheder og kan finde inspiration fra studerendes rejserapporter på næste side "Her finder du inspiration".

18 APRIL 2024