I nødstilfælde

Det er altid en god idé at have tænkt eventuelle nødstilfælde igennem, så du ved, hvad du skal gøre, og hvem du skal kontakte.

Før opholdet starter

Inden du tager afsted på udveksling, er der flere ting, du kan gøre for at sikre dig, at du er godt forberedt, hvis en nødssituation skulle opstå.

Gå ind på Udenrigsministeriets hjemmeside og registrér dig på Danskerlisten. Udenrigsministeriet har desuden en rejsevejledning for alle lande med en dansk ambassade. Det er en god idé at læse den specifikke rejsevejledning for netop din destination i forhold til eventuelle risici, advarsler og gode råd.

Vi anbefaler, at du tager kontakt til andre DTU-studerende, som skal til samme universitet, by eller land som dig.
Derudover kan det være en god idé at tale nødsituationer igennem med dine nærmeste (familie og/eller venner), så du er forberedt og har en handleplan.

Ved ankomst til værtsuniversitetet

Når du ankommer til dit værtsuniversitet, er det en god idé at tage fat i dine repræsentanter/kontaktpersoner på universitet og spørge ind til nødssituationer. Her kan du bede om at få relevante kontaktinformationer (navn, telefonnummer og adresse).
Sørg desuden for hele tiden at have telefonnummeret på det lokale politi og alarmcentralen på dig.

3 MAJ 2024